Herstal Køberrådgivning ApS


Kinavej 1C, 4200 Slagelse

CVR: 44298309
70 50 56 58 (åbent hverdage kl. 9-16)
[email protected]

Upload sikkert her
Logo

Tilstandsrapporten bruges til at vurdere og beskrive en boligs stand. Rapporten udarbejdes på baggrund af en gennemgang af boligen, og den beskriver fejl og mangler på bygningsdelens eller bygningens funktion. En tilstandsrapport forholder sig ikke til kosmetiske skader på en bygning. Rapporten bliver udarbejdet af en byggesagkyndig.


Med denne rapport ved både sælger og køber, hvilken tilstand boligen er i, når en bolighandel påbegyndes, og begge parter har således et overblik over synlige fejl og mangler ved boligen. Tilstandsrapporten sikrer både køber og sælger ved en bolighandel. Rapporten fastlægger nemlig, hvilke synlige skader boligen måtte indeholde.


Hvad omfatter tilstandsrapporten ikke?

Det er vigtigt at være opmærksom på, at en tilstandsrapport ikke beskriver hele boligens tilstand. Rapporten indeholder nemlig kun en beskrivelse og en vurdering af en ejendoms synlige og tilgængelige dele, som den bygningssagkyndige har kunnet se med sit blotte øje eller har haft fri adgang til at undersøge.


Det betyder, at en tilstandsrapport ikke omfatter følgende:

  • Skjulte bygningsdele, som den byggesagskyndige kun kan få adgang til ved for eksempel at bryde et gulv eller en væg ned.
  • Ejendommens udseende og arkitektur, herunder hvordan ejendommen er indrettet og dens placering på grunden.
  • Hårde hvidevarer.
  • Boligens lovlighed.
  • Kontrol af om ejendommens bygningsdele er lovlige.
  • Almindelig slidtage.
  • Forhold på boligen, der er karakteristiske for dens hustype eller alder.
  • Ubetydelige forhold, der hverken har betydning for boligens værdi eller benyttelse.


En tilstandsrapport indeholder tre dele:

  • Den bygningssagkyndiges gennemgang af boligen og farveskalaen over de forskellige typer af skader.
  • Sælgers bemærkninger og oplysninger om boligens stand.
  • Oplysninger om bygningskonstruktioner og oplysninger til ejerskifteforsikring.


Rapporten skal også indeholde en restlevetid for taget.


Hvem laver tilstandsrapport?

Det er sælger, der skal sørge for at bestille en tilstandsrapport. For at få udarbejdet en tilstandsrapport skal man kontakte en beskikket bygningssagkyndig, som typisk er uddannet ingeniør, bygningskonstruktør eller arkitekt.

Erhvervsstyrelsen beskikker den bygningssagkyndige til at udarbejde tilstandsrapporter efter Huseftersynsordningen.


Tjek de særlige bemærkninger

Det er sælgers ansvar, at der er adgang til alle tilgængelige dele af bygningen, når den bygningssagkyndige skal udarbejde sin rapport. Det vil sige, at kælderrum, skure m.v. ikke må være aflåst, og at bygningens facade ikke må være tildækket af for eksempel en busk eller en campingvogn.


Hvis den bygningssagkyndige ikke kan tilgå et rum eller en del af bygningen, noteres det under de særlige bemærkninger, at denne del var utilgængelig og følgelig ikke kunne besigtiges. Det betyder også, at ejerskifteforsikringen ikke vil give dækning for de dele, som den byggesagkyndige ikke har kunne besigtige.


Hvad en køberrådgiver ikke hjælper med ifm. tilstandsrapporten

Herstal Køberrådgivning er ikke uddannet ingeniører eller bygningskonstruktører, så vi rådgiver aldrig om, hvad du skal udbedre eller hvad der kan betale sig, eller hvad det koster. Hvis der er noget vi anser som værd at undersøge nærmere, vil vi altid anbefale dig at tage en professionel håndværker med på råd.

Af Stig Herstal 28 Oct, 2023
Når du er på udkig efter din drømmebolig, kan det være en stor hjælp, at have en rådgiver ved din side. En køberrådgiver er en uafhængig og professionel rådgiver, der repræsenterer dig som køber i forbindelse med en bolighandel. Men hvad skal du være opmærksom på, når du vælger en køberrådgiver og hvad er fordelene ved at bruge en køberrådgiver? Det er afgørende at vælge en køberrådgiver, der er helt uafhængig. Det betyder, at rådgiveren kun arbejder for dig og ikke har nogen forbindelser til sælger eller ejendomsmægleren. På den måde sikrer du dig, at rådgiveren altid arbejder for dine interesser. Sørg for, at rådgiveren har den rette erfaring Erfaring er afgørende , når du skal vælge en køberrådgiver. En erfaren rådgiver vil have stor viden om boligmarkedet og vil kunne give dig den bedste vejledning i forbindelse med boligkøbet. Undersøg derfor altid rådgiverens baggrund og erfaring.  God kemi Selvom det måske ikke er det første, du tænker på, er god kemi også vigtigt, når du vælger en køberrådgiver. Du skal have tillid til din rådgiver og føle dig tryg ved personen.
Af Stig Herstal 26 Oct, 2023
Hvad betyder "bolig uden bopælspligt" Hvis du ejer en helårsbolig i Danmark har du jf. Boligreguleringsloven pligt til at sikre, at boligen er beboet i minimum 180 dage om året. Det vil sige, at hvis du bor i en bolig uden bopælspligt, hvor du ikke er tilmeldt en folkeregisteradresse, kan du stadig godt have postadresse registreret. I det øjeblik hvor ejer af boligen tilmelder adressen til folkeregisteret, vil bopælspligten træde til, og du har som ejer derfor pligt til enten selv at bebo boligen eller udleje den. Lovgivningen er vedtaget for at sikre at bydele ikke ender med at stå ubeboet. Specielt i Københavns området ses byområder med boliger uden bopælspligt, og det har resulteret i områder hvor en del lejligheder står tomme, hvilket hverken påvirker miljøet eller erhvervslivet i området positivt. Hvad er fordelene ved en bolig uden bopælspligt? Du kan med fordel købe en bolig uden bopælspligt hvis du fx. som udlandsdansker, ønsker en bolig i Danmark. Det kan også være en fordel for dig der generelt gerne vil investerer i én eller flere boliger. Det giver dig muligheden for at have et sted, uden at du ved lov er tvunget til at udleje den. Det er netop af denne årsag, at boligerne som regel kan være dyrere udbudt. Derudover kan det også have den fordel for dig, der ønsker at investere i mursten, uden at få lejere ind der slider på boligen. 
Af Stig Herstal 26 Oct, 2023
Energimærkning er et vigtigt redskab til at reducere energiforbruget og dermed også reducere CO2-udledningen. Det er derfor lovpligtigt for visse bygninger at have et energimærke. Men hvornår er det egentlig lovpligtigt? Hvad er et energimærke? Det vigtigste formål med et energimærke, er at få overblik over hvor stor en ejendoms energieffektivitet er, for på den måde at få folk til at lave flere energibesparelser og forhøje effektiviteten inden for brug af energi i bygninger. Energiforbedrende tiltag kan forbedre forbrug af el, vand og varme. Energimærkningen laves af en professionel energikonsulent, som måler på bygningen, tjekker kvaliteten af isoleringen, vinduer, varmeinstallation, døre osv., og som herefter kommer med en konklusion. Dette er nødvendigt, da det giver et overblik over, hvor meget energi der bruges til opvarmning og ventilation, og hvor meget der bruges til andre formål. Hvornår er energimærke lovpligtigt? Køberen af en ejendom har ret til en energimærkning, og siden 2010 har en bolig ikke kunne blive sat til salg uden mærket. Det gælder både nye og gamle huse – villaer, rækkehuse, etageejendomme med ejerlejligheder m.m. Man skal ikke have et gældende energimærke, ved salg af et sommerhus eller et kolonihavehus. I løbet af årene er energikravene i bygningsreglementet forøget markant. Hvor længe er energimærket gyldigt? Energimærker har en varighed på op til 10 år fra udstedelsesdagen, uafhængigt af ældre energimærkningsrapporter. Det er værd at tage i betragtning, at energimærkningen ikke har sin gyldighed, hvis man bygger om eller foretager ændringer i en grad, der ændrer boligens energiforbrug. Energimærkningen må som udgangspunkt gerne bruges igen, hvis boligen skal sælges igen, så længe handlen sker indenfor energimærkets gyldige periode. Kræves der energimærke for ejerlejligheder? Ejerforeninger skal have et gyldigt energimærke. Bor du i en ejer- eller andelslejlighed i en etageejendom er det ikke din egen lejlighed, men hele ejendommen, som din lejlighed ligger i, der har krav på at have et energimærke. Det er derved altid hele ejendommen, der bedømmes, og ikke de enkelte boliger. Det er således bestyrelserne i foreningerne, der skal sørge for at holde energimærkningen på ejendommene opdateret. 
Share by: